Halálos közellenség 1.
Az életrajzi filmekben azt látom problémásnak, hogy túl sok eseményt akarnak megmutatni vele, melyeknek nagy része így első körben unalmasnak hat. Jaques Mesrine egyszerű katona volt, később az alvilág egyik legismertebb arcává nőtte ki magát. A Halálos közellenség az ő életét szeretné nekünk bemutatni.
Részemről pedig felmerül a kérdés, hogy mit akartak a filmmel bemutatni? Egy jó gengsztertörténetet, amire a történelem adta az alapanyagot, vagy egy bűnöző életét, az ő legfeleslegesebb állomásaival együtt. Mesrine története olyan hosszú, és izgalmakkal teli, hogy nem is vállalkoztak rá, hogy egy filmben bemutatják. A történet felénél levágták az eseményeket és onnantól kezdve egy másik moziról lesz szó, amit majd januárban küld moziba a Fórum Hungary kiadó. Úgy érzem az első részből is le lehetett volna vágni kapásból két szálat, aminek játékidejét hozzáadták volna a lényegesebb részeknek. Az első bő egy órában gyakorlatilag csak egymásra pakolt jeleneteket kapunk Mesrine életéből. Az egyik pillanatban megismerkedik élete asszonyával, két snittel később már házasok és gyermekük van, és mire ezt feldolgoznánk már sehol nincs az asszony, de van helyette egy másik néni, akinek csapja a szelet. Finoman utalnak az apjával kapcsolatos nézeteltérésekre, szó van egy prostituáltról és a vele kapcsolatos viszonyaira és kalandjaira, de mindent csak megmutat. Lényegesebb lett volna az események felét kihúzni és párbeszédben utalni a létükre. Elvégre Colombonak sem láttuk soha a feleségét, de tudtuk, hogy van neki. Így sajnos a főhős motivációja, lelki folyamatai, tehát amit lényegesnek gondoltam, azok szépen a feledés homályába vesznek, köszönhetően a történelem könyvekre logikáját követve. Csak legyen bemutatva, semmi más nem számít. Aztán, mire az órám kijelzője nagyobb szerepet kapna a film folyán, egyszer csak leáll a történet és az utolsó fél órában kapunk egy izgalmasabb, jól megrendezett feszültséggel teli fejezetet, ami rendesen ki van dolgozva. Itt már láthatunk akciójeleneteket, lövöldözéseket, pankrációt meg mindent, ami feledteti az első 75 percet.
Így a forgatókönyvről csak ennyit tudok mondani, hogy nem döntötték el, hogy mit akarnak bemutatni, ezért mindent belesűrítettek mindenféle szelektáció nélkül. Aztán, majd kiderül, hogy lesz-e később jelentősége a következő részben, ezt mindenképpen az első rész negatívumához kell húzni. A karakterek bemutatása igen hiányos, a főhős Mesrine körül forog minden, bár ő is hagy némi kivánni valót maga után, Vincent Cassel nagyon jól hozza a figuráját, mondhatni telitalálat. Van mellette még egy Gerald Depardieu, akiről már régebben tudjuk, hogy kiváló színész, nem hiába ilyen népszerű és ismert. Ő a másik üde szinfolt a sztoriban, de sajnos az ő karaktere is mellőzve van egy kicsit. A látvány szépen tükrözi a kor hangulatát, így kissé szürkésebbnek is hat a kép.
Nem mondom, hogy rossz film lenne, azoknak ajánlom, akik kifejezetten szeretik az életrajzi filmeket és a lényegtelen dolgokra is kiváncsiak, illetve a krimi műfajának szerelmesei látogathatnak el nyugodt szívvel a moziba. A vége mindenesetre izgalmasabbra sikeredett, így sikerült kiváncsivá tennie a befejezésnek, hogy mit hoznak ki a második részből, ami Mesrine bukását mutatja be. Az első rész az imdb-n 7.7 ponton áll 322 szavazattal. Az én értékelésem 5 pont.