A Szállító 3 (Transporter 3)
Őszintén megmondom az első Szállító film még úgy ahogy elment, a másodikat már kellemetlennek éreztem, de az legalább még magas fokozatba volt kapcsolva. Azért reménykedtem, hogy a Szállító 3 hoz nekünk némi kellemes, látványos, pörgős akciófilmet. Kicsit bilibe lógott a kezem, meg túl régen láttam a korábbi részeket, így elfelejtettem, hogy ettől a mozitól sem érdemes túl sokat várni. Nem is vártam én egy kellemes B filmnél többet, mégis hiányérzetem támadt rögtön a film első harmadában.
Van olyan üzletember, akinek nem lehet nemet mondani, mert ha ez bekövetkezik, akkor tisztességtelen helyzetbe hozza ügyfeleit. Így került bele főhősünk, Frank Martin a történetbe, hiszen őt nézték ki célpontnak, hogy juttassa el az árut az adott helyszínre, csak ő átirányítja a munkát máshoz, aki viszont nem tudta teljesíteni a feladatot, így meg kellett halnia. Ezután kedvenc futárunkat elkapják a rossz fiúk, és a kezére csatolnak egy karkötőt, ami azért jó, mert ha messze kerül a gazda az autótól, akkor felrobban és meghal... mármint a gazda hal meg, nem a karkötő, ami nem is élt, csak volt. A többit majd a moziban... már akit érdekel, mindenesetre az írásom lényege az lenne, hogy lebeszéljek róla mindenkit, aki nem hardcore A szállító vagy Jason Statham rajongó. A filmbe belepróbálják erőltetni a "szabályokat fel lehet rúgni néha" filozófiát, ami nem rossz húzás, de annyira erőltetett az összes párbeszéd ezekkel a gondolatokkal az élen, továbbá Jason Statham karaktere továbbra is semmilyen. Ő ilyen csendes hős, de ez
csak Rambonak állt jól. Mondjuk Rambo nem volt ilyen bunkó, aki az autókat szereti, fél óráig kéreti magát, utálja a nőt, aztán valahogy mégis lesz egy nagy szerelem a kis vöröskével, aki útitársként kíséri a szállítót a történet vonalán. Első ránézésre dekoratív kislány ő, de ahogy később megismerjük személyiségének mélyebb vonásait, úgy a férfi néző egyre inkább átformálja véleményét az asszonyról, és világi rejtély lesz belőle, hogy egy ilyen latino-americano machismo, mint Jason Statham (persze lányok, lehet vitatkozni) milyen alapon jön össze vele a filmben. Azért remélem nem lőttem le túl nagy poént, de illik tudni, hogy a férfi-nő kapcsolat az ilyen B filmek eszköztárában kötelező jelleggel fordulnak elő. Amit még erős hiányosságának érzek a filmnek, hogy lényegesen alacsonyabb fokozatba kapcsolt, valahogy a semilyen párbeszédek nem tudják érdekesen kitölteni az üresjáratot. De ha aztán beindul az akció... na, akkor ott véget is ér többnyire. A vágások és kameramozgások pedig eléggé khm, nem akarok pejoratív jelzőt használni, de azt hiszem, hogy ha azt mondom, hogy olyan tipikusan XXI. századiasan franciás, akkor valahol tükröződik a valóság. Meg tegyünk hozzá egy kis cenzúrát... akarom mondani vegyünk el belőle. Amit talán pozitívumként is fel lehet írni, már nem az én élményeim szempontjából, hanem azok számára, akik szeretik az ilyet, az néhány irracionális akciójelenet. A film alatt legalább háromszor éreztem, hogy ez azért már ciki. Nem gondoltam volna, hogy valaha visszasírom a Vas c. akciófilm legalább ilyen fájdalmas jeleneteit, hiszen azokat legalább jó amerikai stílussal körítették. Ami némileg szórakoztatóvá tette. Olivier Megaton rendezőnek ez nem sikerült, sőt azt kell mondjam, hogy kevés kivétellel a francia akciófilmes palettán nem nagyon találok olyat, ami kielégítené a stílusbeli egyensúlyt. De a parkeur nagyon jól megy nekik, ebből a filmből azt pont kispórolták...vagy ha volt benne, mert volt egy csöppnyi, az lényegesen kevésbé látványos, mint a Yamakasi és társai eseteiben, ahol legalább a parádés mutatványokban gyönyörködhetünk hosszabb időn keresztül.
Kevés pozitívumot tudok felsorolni a Szállító 3 esetében... és most, hogy ezen gondolkozom már több, mint egy perce, csak a kék halál állapota tükrözi a gondolataimat, szóval még így is óvatosan írom le az imdb-s 6.0-ás pont mellett a blogom történetének legrosszabb eredményét, ami még a címben szereplő sorszámot sem éri el. 2 (Kettő) pont a 10-ből.