A pokol hét kapuja - E tu vivrai nel terrore - L'aldilá / The Beyond (1981)
Lucio Fulci másik Magyarországon is megjelent filmje A pokol hét kapuja. E filmje kapcsán is sok értetlen kritika és vélemény született szakértőktől és egyszeri nézőktől egyaránt. Nem is ajánlanám, hogy bárki ezzel kezdje Fulci életművének tanulmányozását. Sőt, ha Fulci horrorfilmjeiről van szó, akkor átlagos popcornfilm kedvelőknek egyáltalán nem ajánlanám ezt a filmet, még ha horrorrajongónak is mondja magát. Ahogy a Zombik városa kapcsán is megjegyeztem az olasz horror műfaja teljesen más stílust képvisel, pláne ha még Fulcit is hozzáadjuk. A pokol hét kapuja c. film pedig az a mozi, amiről Fulci azt nyilatkozta, hogy ezzel akarta elkészíteni a tökéletes filmet, melyből a racionalitást kivonta, hogy csak borzalmas jelenetek sorozatát alkossa a film, melyek önmagukban mindent elmondanak. Ebben a filmben pedig továbbvezeti azt az elméletemet, miszerint az a legfélelmetesebb, amit mi magunk sem értünk meg. Ebben a filmben pedig nem nagyon értünk semmit. Van is egy idézet a filmben, amit a semmiből vesznek kétszer elő; "Szembenézel majd a sötétség tengerével, és minden titka feltárul előtted". Na és vajon mit értünk a sötétség tengere alatt? Véleményem szerint Fulci lelkiállapotáról van szó, hiszen tudjuk, hogy ebbe a korban már elég pesszimista hangvételűvé vált az élete. Az sem elhanyagolható szempont, hogy a film nyitóképsorai 1927-ben történnek, ami Fulci születésének ideje, majd 1981-ben, a film készítésének időpontjában folytatódik. Én egyszerű néző nem is érthetem meg, milyen sötétség lapul a rendező szívében, és van egy olyan gyanum, hogy a történések csupán felszinesen tükrözik az ő belső érzelemvilágát. A pontos megértés a film néhány áldozatának kiváltsága, nem a nézőé. Továbbvezetve a kezdő jelenetet, megismerkedünk egy festővel, Schweick-el, aki hamar a filmtörténelem egyik legbrutálisabb halálesetét szenvedi el, de előtte még belepillanthatunk az egyik festményébe. Ez a vízió 1981-es eseményekben pedig visszaköszön. Talán ezzel is az akkori lelkiállapotát akarta tükrözni, vagy a halál iránti beteges vonzódását kívánta kinyilvánítani ezekkel a keretes jelenetekkel.
A film csúcspontjait egyébként ez a két jelenet, vagyis a kezdő és záróképsorok képezik. Jellemző Fulci filmjeire a negatív hangvételű befejezés, amit egyrészt még mindig a mentális állapotára vezethetünk vissza, de tény, hogy nekem nagyon bejön a film effajta hangulata, mivel nem vágja el a filmet egy hangulatához nem illő happy end. De, hogy mégse legyen tökéletes a film, hozzá kell tenni, hogy a színészi játék sosem volt az efféle filmek erőssége. A B kategóriát tükröző párbeszédek és helyzetek szerintem még hozzá is tesznek a hangulathoz. Illetve meg lehet figyelni, hogy Fulci e filmjében a főbb szereplők lényegesen háttérbe szorulnak. Persze a főszerepet még mindig a borzalmak játsszák, amik néha teljesen érthetetlenek vagy értelmetlenek. Csak úgy jönnek, néha az eseményt kiváltó mozgatórugót sem látjuk, csak egy elszörnyedt arcot, sikítást majd a halálesetet. Visszatérve a színészi játékra van egy vörös kislány a filmben, talán ő kiemelkedően jól játszik, de nekem nagyon bejött az ábrázat, amit produkált. A film hátrányára még a speciális effekteket írják, mivel elég szűk költségvetésből kellett dolgozni a stábnak, így némely jelenet még 1981-es szemszögből nézve is vitatható, bár én tökéletesen meg vagyok elégedve velük. Sokkal jobban szeretem a régies, retro hangulatú technikákat, mint az egyébként elterjedt számítógépes animációkat. Fulcinál érvényesül a szem a lélek tükre kifejezés, hiszen filmjeiben előszeretettel célozza meg áldozatainak ezt a szervét, jelezve, hogy bizony a túlvilági lények nem csak a testet, de a lelket is célpontnak tekintik. Továbbá egy másik magyarázat a film egy jelenetéhez, amit nagyon sokan nem értenek, jó hát elsőre nekem sem esett le, és akkor megragadom az alkalmat, hogy röviden vázoljam a film történetét is, mert valamibe bele kellett burkolni Fulci látomásait. Szóval egy szálloda körül forognak az események, ahol a pokol hét kapujának egyike található és "Jaj annak, aki kinyitja a pokol hét kapujának egyikét, amin keresztül a gonosz elárasztja a világunkat". A film végén pedig a kórház lépcsőjéről egyenesen a szálloda alagsorába jutnak. Bár nem mutatják premierplánba, de a holtak ébredése, és egyéb már fent említett események utalnak rá, hogy megnyílt az a bizonyos kapu... és ha eddig volt olyan, hogy minden út Rómába vezet (igen, ott született Fulci is), akkor most lesz egy olyan, hogy minden út a Pokolba vezet. Persze nem biztos, hogy helyes az észjárásom, nem kell elfogadni, nem is kell megérteni a filmet. Elég ha csak a film hangulatának adjuk át magunkat. A zenét most is Fabio Frizzi szolgáltatta, akit érdekel az hallgasson bele a film score-jába, szerinem nagyon kellemes. A képi világot most is pazarnak találtam, szép sötét színek jellemzik.
Lehet, hogy elfogult vagyok a műfaj iránt, de nálam ez a film is 10 pontot ér... és láss csodát, határozottan emlékszem, hogy tegnap még 6.8 ponton állt az imdb-n, most viszont 6.9 pontot mutat 4489 szavazattal. Remélem Magyarországon is egyre több rajongója lesz ennek a rétegműfajnak, hogy jobban megérje forgalmazni itthon az ilyen filmeket. Addig a többi ilyen témájú filmek beszerzéséhez alternatív eszközöket kell alkalmazni.