HTML

Blockbusters, avagy "mit nézel"

Amatőr kritikus vagyok, megmagyarázom a Pókembert! Blockbusters, neve hasonlít a Ghostbustershez (Szellemírtók), ami egy blockbuster volt, azaz sokan nézték meg. Innen a cím.

Friss topikok

Kritika: Die Hard - Drágább, mint az életed

Repce Manó 2013.02.16. 17:34

A Good Day to Die Hard

Azon tűnődtem az új Die Hard film kapcsán, hogy mitől tagja a franchisenak ez a produkció. Fontos-e önmagában a film élvezeti értékét tekintve, hogy görcsösen ragaszkodjon az ilyen pontokhoz, mint a véres atléta, Yippie Kay Yay beszólás vagy egyéb apró jellegzetességekhez, amelyektől ha nem is egyedi, de legalább könnyedén elkülöníthető és felismerhetővé válik az adott termék. A Drágább, mint az életed ugyanis csak nyomokban tartalmaz Die Hard-ot, de még John McClane-t is, hiába van még egy McClane, hogy egymás sidekickjei legyenek, inkább olyan, mint egy random akciófilm Die Hard utalásokkal.

Die-Hard-5-Good-Day-To-Die-Hard.jpg

Ha azt mondom, hogy vonatkoztassunk el és nézzük inkább Die Hard szerű Bruce Willis filmként, akkor sem tudok jó hírekkel szolgálni a film minőségét tekintve. Egy közepesen rossz forgatókönyv Szív Tv szerű megvalósítása elevenedik meg előttünk az első 20 percben, de ezután már próbálnak némi színvonalat csempészni a filmbe, amely a leginkább az effektusokat, akciószekvenciákat és látványelemeket dicsőíti, de azt is csak a szűk 100 millió dolláros költségvetés segédletével. Mindezek megkomponálása sajnos nem sikerült maradéktalanul kielégítőre. A kamera rángatózik, az események spontán történnek, a suspense, amiért úgy szerettük anno a Die Hard-ot odavesztek, mint ha csak egyetlen cél lebegett volna a készítők orra előtt; minél több petárdát és bombát felrobbantani, ami a tervezett költségvetésből kifér. A jellemábrázolás, azok fejlődése vagy egyáltalán élhető karakterek felépítése valamiért kimaradt, de máshol még a logikát és a fizika törvényeit is száműzték.

Bruce Willis, aki egyébként a film sztárja lenne, sajnos nem igazán körülhatárolható motivációval keveredik bele a zűrbe, ám sokkal zavaróbb, hogy az egész hacacáréhoz, még annyi hozzáfűznivalója sincs, hogy „nahát, lőnek ránk”. Mint ha mi sem lenne természetesebb John McClane számára, hogy fegyveres rosszfiúk törnek az ő és fia életére. A Robotzsaru vagy a Terminator filmek címszereplői több érzelmet vonultatnak fel, míg ő csak felmondja a leckét, mint a magolós diák. Tulajdonképpen fényévekkel jobban játszik az ő fiát és közönséges CIA ügynököt megalakító Jai Courtney, mert benne legalább érződik némi motiváció az üggyel kapcsolatban, legyen az a filmben lévő feladata ügynökként, vagy mint színészként, hogy most végre nagy filmben játszhat és bizonyítania kell. Próbálkozott is, de van egy kis izzadságszaga a dolognak.

Az izzadságért nem kár, hiszen azért szerettük a Die Hard filmeket, mert szembetűnő izom hiánya ellenére is tesztoszteron szaga volt, ami után Kovács András Péter humorista szavaival élve a férfi úgy érzi, hogy „….sssszéééétfejelem a kukát!”. A Drágább, mint az életednek nem tesztoszteron, hanem inkább szar szaga van. Skip Woods forgatókönyvírónak ugyan volt egy-két öltet a tarsolyában, amit fordulatként el lehet lőni, csak éppen felépíteni nem tudta őket, így azok is erőltetettnek vagy funkciótlannak hatnak a dramaturgiát illetően. John Moore rendező egy-egy beállítást sikeresen és hatásosan meg tudott komponálni, csak éppen a film magját szolgáló cselekmény vezetését, ami egyébként lényege lenne a filmnek, nem tudta felállítani, de néhol még a szereplők elhelyezésével is olyan gondok támadnak, hogy a színész arcán érződik a kérdő tekintet; „Mr. Moore, biztos, hogy jó, ha itt állunk?”, és csak állnak mint éhes fallosz ébredés után.

Egy apró pozitívum, a kevés könnyen felejthető feszültséggel teli jelenet mellett, hogy az előző részen túlnőve próbált korhatáros módon megfelelni az elvárásoknak. Ez leginkább a káromkodásban nyilvánul meg, amit John McClane követ el, ez esetben pedig sokszor csak ront az ázsióján, hiszen egy tuskó paraszt szintjére süllyed le. Azt viszont örömmel vettem, hogy a felesleges erőszaktól végül mentes maradt. Tulajdonképpen alig erőszakosabb, mint egy fiatalabb közönségnek kedvező akciófilm, mint a G. I. Joe, hogy példát is mondjak.

A Die Hard – Drágább, mint az életed című filmet még középszerű akciófilmnek is túlzás lenne titulálni, mely kapkodó iramával hamarabb megöli a filmet, de legalább nem tart túl sokáig. John McClane eme kalandját hamar el fogjuk felejteni, vagy ha nem, akkor is inkább rossz emlékű marad, mint jó. 3csillag.gif

A film élvezeti értékét tovább rontotta, hogy a Cinema City Nyíregyházi mozija a 16:9-es képarányban felvett filmet szélesvásznú 2:35:1 arányban vetítette, így az aljáról és a tetejéről hiányzott a kép egy-egy sávban.

Címkék: kritika akció 3csillag die hard a good day to die hard drágább mint az életed

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://blockbusters.blog.hu/api/trackback/id/tr125083751

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása