Ha jól számolom, akkor negyedik alkalommal vehettem részt a Vidor fesztivál filmes versenyprogramjának zsűrijén, amely a legjobb filmvígjátéknak szól. Érdemes megjegyezni, hogy már régen nem a vígjáték műfaja domináns a szavazások számlálása közben, hiszen a tavaly nyertes Pánik, illetve az azt megelőző Lora sem a humor vonalát erősítették, úgy ez évben is egy komorabb hangvételű film vitte a pálmát. Ezért már sokadmagammal is csak a legjobb magyar filmet díjazzuk, elvégre nem volt meghatározva, hogy a vígjátékokra jellemző elemeket osztályozzuk, egyszerűen csak arra a filmre adjuk le a voksunkat, ami a legjobban tetszett a palettán. Így már régóta egyértelmű volt számomra, hogy Gigor Attila - A nyomozó c. filmjére kell szavaznom, de meglepően tapasztaltam, hogy ama alkotás nem szerepel a versenyen. A filmeket szemlélve azonban hamar rájöttem, hogy miért hiányoznak a krimi-vígjáték tekercsei a fesztiválról, elvégre a filmben nincs reklám. Az utóbbi magyar filmekben mindig van valamilyen termék, amely feltűnése reklámcélú volt. A nyomozóból ez hiányzik. Menjünk hát akkor végig a versenyprogram filmjein minőségi szempontból növekvő sorrendben, persze az én szubjektivitásom alapján.
Para
Ember küzdj, és bízva bízz, rollerezz, hogy el ne hízz! Ilyen egyszerű mondanivaló köré épült ez az egyszerű thriller-krimi, mely erőltetett módon próbálta becsempészni a humort, de sajnos így az egész film komolytalanná vált és találkozhattunk minden idők legidegesítőbb női mellékszereplőjével is, aki a rocker szubkultúra felé mutatott egy kis görbetükröt. Sokkal többet is ki lehetett volna hozni a sztoriból, ha kicsit jobban figyelnek arra, hogy ne legyenek ilyen szélsőségesek a karakterek.
Beszólás: A csakrád szörnyű állapotban van! Miért nem rezegsz együtt az univerzummal?
Made in Hungária
A szavazatok közel 20%-át kapta, nekem mégis a program egyik legfájdalmasabb alkotása volt. Valahol nagyon mozgalmas és a zenei dalbetétek is remekül meg vannak koreografálva, de hiányzik a filmből a folytonosság és van néhány hihetetlenül átgondolatlan snitt, ami szerintem nem csak a kritikus szemmel megfigyelőknek tűnik szembe. Másrészről pedig nem tudja eldönteni, hogy a kortárs társadalmat mutassa be, vagy egy komolytalan vígjátékot, zenei dalbetétekkel, ezáltal nagyon ellaposodik a végére és különösebb története sincs, a vége pedig nagyon kiszámítható és sablonos.
Beszólás: (hősünket rajtakapja barátnője, ahogy más nőnek szerez örömöt) - Ezek szerint ma nem megyünk moziba! - Dehogynem! 8-kor!
Papírkutyák
A jól bevált magyar sablon ismét hódít, miszerint sok hülye egy filmben vicces. Korántsem volt olyan üdítő a végeredmény, amely egy kicsit olyan, mint ha egy Ocean's paródia lenne. A humor különben nem áll messze a filmtől, csupán minden más gyengébb lábakon áll.
Beszólás: Tudod, hogy mi a csodálatos a galaxisban? Hogy a Nap forog a Föld körül, a Föld meg a tengelye körül, mégse hányunk
Mázli
Hősünk élete nem éppen úgy alakul, ahogy azt elképzelte, ezért aztán öngyilkosságba menekül, amivel szintén nem jár sikerrel, azonban olajkutat talál, amit szépen megcsapol a faluval együtt, hogy jólét legyen tartományukban. Azonban a szomszédos osztrák olajtársaság nem nézi jó szemmel, hogy lopják az olajukat és intézkedéseket tesznek a tevékenység megszüntetése érdekében. Nagyon jó játékkal vezeti végig ezt a kellemes kis szatírát.
Beszólás: ami a népnek lehetetlen, az a rendőrségnek lehetséges
Valami Amerika 2
Herendi Gábor ért ám a rendezéshez, de a forgatókönyv már megint nem szól semmiről, vagyis most még kevesebbről szól, mint az első rész, viszont humorban lényegesen erősebb. Látszik a filmen, hogy minden belekerült, amire szüksége lehet a közönségnek: zene, mesztelen női mellek, sok humor és mindez nagyon hangos. Remek karakterek, remek rendezés, remek hangulat, csak éppen történet nincs, de az már csak másodlagos. Egy szavazat híján nyert volna.
Beszólás: Ez egy bűnös hely, ez egy bűnös város
Kaméleon
A győztes pedig bár szoros verseny után Goda Krisztina filmje lett, ami ismételten nem a humoráról híres, hanem a suspense-ről, a feszültségről és a csavaros forgatókönyvéről. Nyugodtan rá lehet mondani, hogy a Bűn és Bűnhődés egy sokadik feldolgozásáról van szó, de egyedi hangulatvilága megérett rá, hogy díjat nyerjen.
Beszólás: Szépek a lábaid! Mikor nyitnak?