Gamer - Játék a végsőkig
Gerard Butler bármikor jelenjen meg a filmvásznon, mindig az a híres beszólása jut az eszembe, mikor a legjobb akcióhős díját átvette a 300 c. filmért, de ahelyett, hogy stílszerűen a mikrofonba ordította volna, hogy "THIS IS SATUUUURN!!!", helyette Schwarzenegger jelenlegi posztjára utalt kitűzendő célként. Dörzsöltük is a tenyerünket, hogy majd annak előzményeként hasonló nívójú akciófilmekben szeretne díszelegni, illetve aprítani, a következőkben csak nyomokban tartalmazott akciót a pályafutása. Remélhetőleg mostanában rá fog kapni erre a hiányosságban lévő zsánerműfajra, elvégre a Gamer valahol egy kőkemény akciófilm, a moziban pedig vetítésre került a filmet megelőzve a Törvénytisztelő polgár c. thriller, ahol talán szintén sor kerül egy kis verekedésre.
A nem túl távoli jövőképet, melyben elítéltek harcolnak, hogy kiszabadulhassanak, már lefestette Stephen King a Menekülő ember c. történetében, amit Schwarzeneggerrel vittek a vászonra, csupán annyit csavartak a sztorin, hogy ezúttal nem a maguk urai a katonák, inkább az internetre kapcsolódó kockák irányításai alatt állnak. Kable (Gerard Butler) már 27 csatán van túl, és még hármat kell végigcsinálnia, hogy kiszabaduljon.
E sci-fi filozófiája inkább a Hasonmás c. filmre hajaz, ám a Bruce Willis produkcióval ellentétben ennek van stílusa, méghozzá elég laza. Neveldine és Taylor rendezők gondoskodtak a klipszerű hatáskeltő elemekről, melyek mögött kis híján ugyanaz az üzenet rejlik, amit a Hasonmásból kiszűrhettünk... ha nem valamivel több. A Gamer ugyanis két internetre jellemző világot állít párhuzamba, melyek közül az egyik az erőszak, ami bizonyára már az előzetesből lejött többeknek, a másikat viszont rejtve tartották, ez pedig az egyszerű társadalom tükörképe, ahol a hedonizmus minden más értéket kitörölt az emberi morálból. Talán nem is véletlen, hogy ez a két világ a film végére találkozik, és eléggé érthető módon utal az internet és egyéb erkölcstelen média hatása alatt álló egyének romlottságára.
Viszont kár, hogy főhősünk karaktere nem kapott nagyobb hangsúlyt, ahogy a másik ma divatos hibát követték el, miszerint a hatásos belépővel jelentkező főellenség is csak kisebb szerepet kapott, viszont a Dexter c. sorozatból ismert Michael C. Hall pont annyi játékidőt kapott, amennyire szükség volt, hogy megismerjük a karakterét. Csupán a filmvégi krimikben megszokott sablonbefejezés rontja az átlagát a filmben ábrázolt virtuális világ atyjának. Sajnos be kell érni azzal, hogy az ő figurája kapta a legjobb arányt, a többiek viszont eléggé felejthető szinten maradnak.
Nem tudom, hogy milyen költségvetésből készült a Crank filmek rendezőinek kicsit komorabb hangvételű filmje, de végignézve, biztos, hogy nem 20 millióból hozták össze, inkább kétszer ennyire tippelnék minimum. A látványvilágra nem lehet panaszunk, de a karcsú bevételek aggodalmat válthatnak ki nem csak az alkotóktól, de a műfaj rajongóitól is. Tényleg ne lenne igény erre a műfajra, amire azért költenek, hogy minél jobban kihasználja a mozi nyújtotta specifikációkat? Mert, ha a számok ezt mutatják, akkor újabb bizonyítéka, hogy az effektek gyártása nem éri meg magasabb korhatár mellett, de úgy érzem, ezek a filmek DvD-n jobban fognak keresni, és lesz még létjogosultságuk a mozikban.
A Gamer azonban nem az a film, amire a jó akcióeffektek miatt fogunk emlékezni, hanem inkább a rendezői utasításra végzett tömeges hatáskeltő elemek miatt, amik magával ragadóan, néhol klipszerűen vezetik végig a nézőt a történeten. Persze nem olyan erőszakosan, mint a két Crank film átlagát tekintve, inkább finomabban, de ahol kell ott nyomatékosítja. Hogy, mi mennyire öncélú, és mi mennyire utal valami mélyebb dologra, az első megtekintésre biztos nem fog lejönni mindenkinek, bizonyára nekem is mutatna újat egy második megtekintés alkalmával, de spoileresen lehetne már most is tovább elemezni a filmet az akciójeleneteken túl. Csupán az unalmasan prezentált befejezés és a gyenge karakterek miatt nem kap magasabb pontszámot az önmagában egyébként teljesen élvezhető sci-fi akció, amely túl kevés kópiával indult a hazai mozik meghódítására.