HTML

Blockbusters, avagy "mit nézel"

Amatőr kritikus vagyok, megmagyarázom a Pókembert! Blockbusters, neve hasonlít a Ghostbustershez (Szellemírtók), ami egy blockbuster volt, azaz sokan nézték meg. Innen a cím.

Friss topikok

Kritika: Feledés

Repce Manó 2013.06.04. 16:12

Oblivion

Nem tudom, hogy mi okozza, hogy ebben az évben ellepik a filmszínházakat a sci-fi-k, de én csak örülni tudok neki, hiszen szívem egyik csücske ez a műfaj. Bár Joseph Kosinski a Tron: Örökségben is megmutatta, hogy ő inkább a trükkök mestere, mint a rendezésé, de a fejlődés érezhető a Feledésben... és bár a film nem okoz csalódást, a cím mégis önmagáért beszél.

Cruise-Ship-Oblivion.jpg

Magáról a történetről nehéz spoilerek nélkül beszélni, hiszen ez a misztikum lesz a produkció motorja, mely egy olyan csavar kibontakozását segíti elő, amelyből nem kis mértékben dobhatta volna meg a film minőségi értékét, ha a sztorin kívül is tud némi egyediséget felmutatni. De ez nem történik meg. A Feledés a tucatlátványfilmek stílusát, felépítését, de leginkább kliséit halmozza fel, mondjuk azt hozzá kell tenni, hogy igazán figyelemreméltó és finoman alkalmazott effektekkel. Tehát a film legfőbb erénye a visszafogott ám igen stílusos látvány és az alaptörténet mögött rejlő misztikum.

Tom Cruise nagyon jól megfizetett színész, de most sem tudta úgy igazán bebizonyítani nekem, hogy szélesebb lenne az eszköztára, legalább is mostanában nem szokása, Andrea Riseborough-nak viszont van olyan jelenete, amely a puszta nézésével fokozza a drámai hatást, mert egy jó sci-fi nem csak a kulisszákra épít, hanem a dramaturgiára is. Ezt pedig maradéktalanul próbálja kihasználni a sztori. Olga Kurylenko ismeretsége pedig azzal jár, hogy a néző tudja, hogy mi a filmbeli státusza, bár a tőle szokatlan hajviseletnek hála alig felismerhető a személye... legalább is én csak a stáblistán csodálkoztam rá a személyére.

Kliséhegyek oda, Tom Cruise közepes játéka ide, ez a film akkor is egy korrekt iparosmunka, amire érdemes beülni, és bár kultikus szerepet nem fog képviselni, a sci-fi rajongók háztartásából nem hiányozhat. A film tempója megfelelő szekvenciánként adagolja a feszültséget és az információt, ami érdekessé teszi a történetet. Erről a történetről fogok beszélni most SPOILER-ek közepette, tehát csak azok olvassák, akik már látták a filmet.

- SPOILER - SPOILER - SPOILER - SPOILER - SPOILER - SPOILER - 

A megtekintés ugyan egy kicsit megkopott, de már a főcím is tartogatott olyan momentumot, mely számomra egyértelmű volt, hogy a népet ijesztgető szabadkőműves momentumoktól nem lesz mentes a mozi. Az OBLIVION felirat középső V betűje ugyanis mindjárt egy háromszöget formál meg, ami ugye a piramis csúcsán lévő egy szemet, vagyis a sátánt szimbolizálja.

A film szerint egy férfi és egy nő azon dolgoznak, hogy a Föld energiaforrását elszívják a Tet nevű létesítménynek, ahová a bolygó lakossága költözött, majd munkájuk befejeztével, ők is oda kerülnek és fognak boldogan élni. Igen ám, de a csavar szerint a Tet egy idegen kultúra objektuma, amely kezdetektől fogva azt a célt szolgálja, hogy a bolygót megsemmisítse, hőseink munkájukkal pedig őt segítik. Ám ők úgy hiszik, hogy valójában az emberiséget szolgálják, valójában egy földönkívüli fajnak segítenek végleg elpusztítani a Földet.

A Tom Cruise által játszott szerelő, a továbbiakban Jack drónokat javít, amelyek a biztonságért felelősek és azokat a földönkívüli lények elpusztításáért felelős, amelyek megszállták a Földet. Később rájövünk, hogy ezek a lények, valójában a bolygó megmaradt lakossága, azaz emberek és a drónok célja valójában kipusztítani az emberiséget. Jack és élettársa Victoria önkéntesen vállalták a felejtést, hogy az emlékei ne akadályozzák a munkájukba, ezáltal pedig irányíthatóvá váltak az idegen fajjal szemben. Ezzel szemben, hogy csupán két ember, egy férfi és egy nő vannak jelen a történetben, automatikusan egy teremtéstörténet juthat az eszünkbe, ami Ádám és Éva kezdetét mutatja be az Éden kertben, ami egy tökéletesen berendezett komfortos épület a film szerint. Na igen,de később megjelenik még egy nő, aki végül Jack oldalán fog virítani. Valójában ő lesz Éva, de akkor kinek a szerepét játssza Victoria?

A Cradle of Filth dala egy Lilith nevű lányról szól, ő volt az akit Ádám mellé teremtett az Isten, mindkettejüket porból teremtette, ám Lilith később elárulta Ádámot és az alvilágban közösödött az ördögi lényekkel. Victoria ugyancsak elárulta Jack-et, bár ő maga is meg volt vezetve a felsőbb rend által, amiről úgy tudta, hogy jó célt szolgál. Ám ekkor már Jack valódi felesége, Julia már a képben volt, hiszen Jack maga találta meg őt egy kapszulában és vitte az Édenkertbe. Victoria, aki mint Lilithi nő a racionális és intelligens nőt szimbolizálja, végig ellenezte ezt a cselekedetét és elárulva érezte magát, amikor rajta kapta, hogy Jack és Julia kötődnek egymáshoz. Később Jack és Julia, egy másik Édenkertbe kerülnek, ahol még vagy már zöld a fű, patakvíz folyik és Jack épített magának egy kunyhót. Később ott kezdenek új életet Julia és Jack egy másik klónja, ugyanis egy későbbi jelenetből kiderül, hogy a bolygót több körzetre osztották fel és mindegyikben ugyanaz a két ember egy-egy klónja végzi a rá szabott munkát.

Ám Julia-ból csak egy van, és az általunk figyelt Jack ezért is áldozza fel magát, hogy aztán egy másik körzet Jack-je éljen együtt Julia-val a természet Éden kertjében a film végén. Ez, vagyis a film befejezése pedig egy teremtés történet vagyis annak kezdetét is jelképezheti.

Időrendi sorrendben a film története. A Föld egy idegen objektumot észlel az űrben, majd űrhajót küld annak felderítésére, melynek két fő pilótája Jack és Victoria, a legénységének egyik tagja pedig Julie. Az idegen objektum a Tet, háborút indít a Föld ellen és megnyeri azt, ám Jacket és Victoriát klónozza több ezer példányban, hogy az ő segítségükkel kiszívják a Föld utolsó energiaforrását is. A klónok emlékeit törlik, ők pedig úgy gondolják, hogy önként vállalták a Feledést.

A sztori valójában nagyon hasonló a Mátrixéhoz is, amelynek főhőse ugyancsak kételkedik a világának valóságosságában, és ugyancsak egy afro-amerikai színész lesz a mentora, mint jelen esetben Morgan Freeman, és ugyancsak egy magasabb rendű gépi intelligencia hajtja uralma alá a Földet, bár a Mátrixban az ember saját művéről van szó, a Feledésben pedig egy más világ kultúrája.

oblivion szemek.jpg

Ja, és az értékelés se maradjon ki. Szeretem az ilyen szimbólumokkal rendelkező filmeket, mint ez, amiben a drónok is egy szemet szimbolizálnak, ráadásul vörösen világít, míg a főhős űrhajója két szemgolyót ábrázol (fenti), hogy másságát, nem a fenti világhoz való tartozását szimbolizálja, ám maga az elmesélés hogyanja és némi futószalag effektus miatt sem értékelhetem túl. De a sci-fi rajongók szerethetik. 6csillag.gif

Címkék: kritika sci-fi elemzés tom cruise oblivon feledés 6csillag

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://blockbusters.blog.hu/api/trackback/id/tr995308984

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása